سامانه پیام کوتاهاگر قصد خرید سامانه پیام کوتاه داشته باشید حتما این سوال برایتان پیش خواهد آمد که از کدام سرویس دهنده پیام کوتاه خرید نمایم!؟
با یک جستجو در گوگل می توایند لیست ارائه دهندگان خدمات پیامک را مشاهده نمایید. شرکت های بسیاری هستند که در زمینه سامانه پیام کوتاه فعال می باشند اما انتخاب یک سرویس دهنده خوب مستلزم تحقیق بیشتر و مقایسه امکانات و هزینه های ارسال پیامک می باشد.
توجه داشته باشید که خرید سرویس های اینترنتی با خرید کالا متفاوت می باشد، زیرا در خرید سرویس های اینترنتی ، شرکت های ارائه دهنده، در قبال خدمات خود مسئولیت دارند پس انتخاب یک سرویس دهنده خوب باید علاوه بر امکانات و قیمت مناسب ، پشتیبانی و پاسخگویی خوبی هم داشته باشد. در ادامه مراحل انتخاب سامانه پیام کوتاه را بررسی خواهیم نمود.

مرحله اول: بررسی سرویس دهنده و شرایط خرید
1- برای پیشگیری از ضرر و زیان خدمات پیام کوتاه را فقط از شرکت های معتبر بگیرید. در حال حاضر مركز توسعه تجارت الكترونیكی وزارت صنعت، معدن و تجارت به فروشگاه های مجاز نماد اعتماد الکترونیکی اعطا می کند که نشان دهنده معتبر بودن فروشگاه می باشد.
2- اسامی دیگر مشتریان سرویس دهنده ها را جدی نگیرید و به انتخاب دیگران کاری نداشته باشید مگر اینکه با آن ها تماس گرفته و اطمینان حاصل کنید که ملاک های انتخاب مشابهی دارید و مشتریان قبلی راضی هستند.
3- شرایط واگذاری و قرارداد سرویس دهنده را بخوانید. خرید سرویس بدون عقد قرارداد ریسک بالایی دارد چرا که سرویس دهنده از نظر قانونی هیچ تعهدی به خریدار ندارد و هنگامی که ارائه خدمات را متوقف کند یا تعهدات خود را انجام ندهد از خریدار کاری بر نمی آید. خریدار باید بداند در مقابل هزینه ای که می پردازد چه خدماتی دریافت خواهد کرد و سرویس دهنده نسبت به وی چه تعهداتی دارد. 4- سرویس های رایگانی که بدون قید و شرط به عموم واگذار می شوند زنگ خطر کلاهبرداری را به صدا در می آورند. کلمه رایگان وسوسه انگیز و فریبنده است ولی در نهایت به پشیمانی منجر می شود. ممکن است سرویس رایگان باشد اما ارسال پیامک هرگز رایگان نخواهد بود. مرحله دوم: بررسی سامانه و ویژگی های آن
1- سامانه های تحت وب پایدارتر و کاراتر از دیگر سامانه ها هستند. سامانه های تحت ویندوزی که برای ارسال پیامک از بستر اینترنت استفاده می کنند همان مشکلات استفاده از مودم های GSM را به همراه دارند که بزرگترین آن ها محدود شدن به یک کامپیوتر خاص است. در این خصوص مطلب تفاوت سامانه با مودم جی اس ام (gsm) را بخوانید. 2- در مقایسه دقیق ابزارها و امکاناتی که سامانه های مختلف در اختیار کاربر قرار می دهند مشخص می شود کدامیک پیشرفته تر هستند و با تکیه بر مقایسه لیست امکانات نمی توان درباره کیفیت آن ها قضاوت کرد. نسخه نمایشی (دمو) سامانه را از سرویس دهنده بخواهید و محیط کاربری، ابزارها و زبان آن را بررسی و با دیگر سامانه ها مقایسه کنید. ویژگی ها و امکانات سامانه پیام کوتاه را حتما مشاهده نمایید. 3- یکی از مهم ترین فاکتورهای انتخاب یک سامانه نحوه پشتیبانی سرویس دهنده از کاربران است. وجود تیم پشتیبانی مسلط بر سامانه و در دسترس نشان می دهد کاربران برای سرویس دهنده ارزشمند هستند. پشتیبانی از طریق موبایل بر خلاف ظاهر آن چندان مطلوب نیست زیرا اولاً به یک نفر محدود می شود و ثانیاً در هنگام نیاز به پشتیبان ممکن است با موارد زیر برخورد کنید:
- پشتیبان به سامانه دسترسی نداشته باشد و نتواند مشکل را بررسی کند.
- تلفن همراه پشتیبان خاموش یا در دسترس نباشد. مرحله سوم: بررسی هزینه ها و تعرفه ها
1- هزینه راه اندازی سامانه پیام کوتاه شامل هزینه سامانه و شماره پیامک است. هزینه سامانه در مقابل امکانات آن را با سایرین مقایسه کنید. هیچ ارزانی بی حکمت نبوده و گرانی دلیل بر خوب بودن نیست. 2- به روزرسانی سامانه پیام کوتاه و پشتیبانی مستمر از کاربران برای سرویس دهنده ها هزینه بر است به همین دلیل سامانه را برای مدت مشخصی واگذار می کنند لذا بررسی کنید با پرداخت هزینه راه اندازی، سامانه برای چه مدتی در اختیار کاربران قرار می گیرد و برای تمدید دوره استفاده باید چه هزینه هایی پرداخت شود. سرویس دهنده ای که سامانه را با یکبار پرداخت به صورت دائمی در اختیار کاربران قرار می دهد قطعاً قصد به روز رسانی آن را ندارد. 3- قیمت و نحوه واگذاری شماره ها را در سرویس دهنده های مختلف مقایسه کنید. واگذاری شماره پیام کوتاه توسط پرواویدرهای همراه اول دائمی است اما به دلیل ماهیت مجازی این شماره ها سندی مبنی بر مالکیت آن ها صادر نمی شود. راه حل این است که از سرویس دهنده بخواهید مالکیت شماره را در قرارداد به شما واگذار کند تا هر زمان خواستید آن را به سرویس دهنده دیگری منتقل کنید.
بهای شماره های مجازی بر اساس پیش شماره آن ها کمی متفاوت است اما دانستن قیمت واگذاری دائم شماره های مجازی با پیش شماره 3000 کمک خواهد کرد شماره ها را با قیمت مناسبی تهیه کنید. 4- هزینه ارسال پیام کوتاه یک هزینه جاری است از این رو تعرفه ارسال پیامک در تعداد بالا روی هزینه ها تاثیر زیادی دارد. اغلب سرویس دهنده ها تعرفه ارسال پیام کوتاه را بر اساس میزان پیش خرید کاربر تعیین می کنند به این شکل که با پیش خرید بیشتر، تعرفه ارسال پیامک کاهش خواهد یافت. برای مقایسه تعرفه ابتدا متوسط تعداد پیامکی که در هر ماه ارسال خواهید کرد برآورد کرده و بر اساس آن تعرفه ای که سرویس دهنده ها تعیین کرده اند را مقایسه کنید. 5- حداقل میزان پیش خرید پیامک را بررسی کنید. سرویس دهنده ها به دلخواه مبالغی را به عنوان حداقل شارژ تعیین می کنند که کاربر در هر بار پیش خرید، باید مبلغی بیش از حداقل تعیین شده را پرداخت نماید. طبیعی است که حداقل شارژ هر قدر کمتر باشد بهتر است.